Již potřetí se sešla komunita lidí se zájmem o UX na UX Monday. Tentokrát se setkání obešlo bez workshopu, ale zato s hodně zajímavým hostem – Honzou Řezáčem. Když řeknu, že Honza je hodně velký showman, nebudu daleko od pravdy. Krom 4 hustě popsaných papírů, jsem se i dobře pobavil, což bylo hrozně fajn. Osobně nemám moc rád suchopárné přednášky, které jsou sice nabušeny informacemi, ale kde je hrozně těžké udržet pozornost, protože přednášející se neusměje a ani to nijak jinak neoživí.

Honzu sleduji na tweetru i na  jeho stránkách, osobně jsem ho však viděl v pondělí poprvé. Je to člověk, který sám sebe označuje za webdesignera, člověka, který se nejprve klienta ptá proč a teprve pak teprve řeší jak.

Původně jsem chtěl sepsat klasický článek o akci, to by však byl nadlidský výkon :), proto dnes sáhnu spíše po odrážkách a jednotlivých myšlenkách, které zazněly, případně dodám komentář. Honza to pojal jako povídání, než jako prezentaci, takže dost často myšlenky odbíhaly. To ale vůbec nevadí.
  • Avinash Kaushik, člověk, který se zabývá webanalytikou, je tvůrcem několika knih, které vyšly i u nás. Vystoupí na Marketingovém festivalu (http://www.marketingfestival.cz/cs), který se bude konat na podzim . Lístky v prodeji od 14. dubna.
  • Při tvorbě webu se z 80% zapomíná na koncového zákazníka. Klient (zadavatel zakázky) řeší co by chtěl na webu, ale neřekne proč by to chtěl.
  • Málokterá firma před spuštěním uživatelsky testuje.
  • Asociace UX – Honzova aktivita (ne jediná). Ve spolupráci s MŠMT se chystá zavést hodnotící standard pro webdesignery, což by měl být „řidičák“ na weby. Odhad spuštění cca 5 let. K tomu se rozproudila diskuze. Většina hledala smysl celé akce v situaci, kdy by to bylo nepovinné a kdy jsou v dnešní době majitelé firem přesvědčeni, že návrhu webu perfektně rozumí. Zazněla myšlenka, zda by nebylo spíše rozumnější nějakým způsobem edukovat klienty.
  • Ukázka Honzova postupu při práci:

rezacuv-graf

    • klient – Vše začíná u něj, kdy pokládá jednoduché otázky, např. Kdo jste, co děláte, proč by to mělo lidi zajímat, jak by měl web zapadat do brandu, jaká je strategie, USP (unikátní prodejní argument), atd. Zmíněn příklad s Harley Davidson. Je nutné zjistit klíčová ometení, zjistit, co je pro klienta nejdůležitější – kvalita, čas, nebo cena (trojimerativ)
    • uživatelský výzkum – 3 možné scénáře:
      • mačokamikadze style – co dodat, fujtabl postup
      • gerilový style – naťuknutí bodů, kde by mohlo ležet jádro problému
      • hloubkový výzkum – online metody (např. analytics, ankety), rozhovory, personifikace,
    • konceptuální schéma – zamyšlení se nad prací, vytvoření myšlenkových map, sestavení prototypů, wireframů.
    • evaluace – otestování prototypů, uživatelské testování.
  • Vším se prolíná myšlenka – vždy získat dostatek informací

Snad jsem na nic nezapomněl, pokud jste na akci byli a poznamenali jste si ještě nějaké jiné myšlenky, prosím pošlete do komentů, rád je do sumáře přidám. Autorem fotografií je Tomáš Krýdl

Líbil se vám článek? Sdílejte jej prosím: