Na stránce http://www.wisegeek.com/what-is-link-juice.htm se objevil zajímavý článek o vnitřním prolinkování webu, které by šlo zahrnout pod pojem on-page faktory ovlivňující optimalizaci webu. Pojďme se na článek podívat.

Na začátku je zmiňováno několik základních faktů týkajíci se link juice – úvodní strana je z pohledu optimalizace většinou hodnocena nejvýše, proto je dobré ji využít a podarovat tak část jejího hodnocení i vnořeným stranám. Dále jsou zmiňovány atributy dofollow/nofollow. V případě vnitřních odkazů by asi nebylo moudré mít nastaveno rel=“nofollow“. Bohužel i toto jsem viděl. Jako poslední před výčtem bodů jsou zmiňovány odkazy typu klikněte sem, zde apod. – tento typ odkazů by se neměl používat, vyhledávače mají radši odkazy v kontextu, tj. odkazem popíšete cíl odkazované stránky. V diskuzích se o tom dost často vedou debaty. Některým nic neříkající slova jako zde, klikněte, atd. nevadí, druzí je odsuzují. Já osobně bych se řídil selským rozumem. Pokud nelze použít popisný text, použiji klidně zde, nebo klikněte zde, nebo něco jiného. Nebo klidně, tak jak je to na začátku tohoto článku, použiji přímo odkaz stránky. Navíc pokud se budete za každou cenu snažit použít nějaký text, vyhledávače to pak mohou chápat uměle.

Typy vnitřních vazeb

Odkazy lze rozdělit do několika skupin:

  • menu odkazy – klasické menu, nejsou tak ceněny jako odkazy v kontextu.
  • sidebar odkazy – něco jako obsah u dlouhého článku, kdy pomáháte v navigaci. Ceněno jako odkazy v kontextu
  • patičkové odkazy – v článku je patička chápána jako sitemapa, kdy uživateli poskytneme odkazy na nejoblíbenější články, stránky. Bohužel u nás je v dost velké míře patička chápána jako místo pro budování „zpětných odkazů“. Pro to píšu v závorce? Zkuste si přečíst např. knihu 50 tipů na zpětné odkazy od Michala Kubíčka. Pochopíte, že tyto místa jsou v dnešní době vyhledávači značně ignorována. Já osobně bych v patičce raději viděl právě onu zmiňovanou sitemapu.
  • kontextové odkazy – nejlépe hodnocené odkazy vůbec, jsou většinou jedinečné, jinde než na konkrétní stránce se nevyskytují.

12 bodů

  1. poznejte svého návštěvníka – zjistěte přes jaká klíčová slova se k vám dostanou a toto zahrňte do plánování odkazů na svém webu
  2. naplánujte strukturu podle nabídky a toho jak lidé web hledají
  3. používejte popis v textu odkazu (anchor text) – viz výše.
  4. pro odkazy nepoužívejte flash a java script, vyhledávače mají s těmito technologiemi problém
  5. nepoužívejte nofollow atribut na vnitřní odkazy
  6. omezte počet odkazů na stránce na max. 75-100. Více odkazů může být považování za chybu. Počet odkazů můžete ověřit například pomocí sw Xenu.
  7. Používejte rozcestník Související odkazy pod/nad článkem. Pro free redakční systémy existují rozšiřující pluginy – wordpress / joomla.
  8. Pokud píšete články na pokračování, nezapomeňte je propojit.
  9. Automatické propojení klíčových slov v rámci webu – wordpress / joomla
  10. Použijte drobečkovou navigaci – jednak získáte odkaz, ale taky usnadníte uživateli orientaci na vašich stránkách
  11. Kontrolujte nefunkční odkazy – můžete využít Xenu, nebo wordpress / joomla
  12. Interní odkazy nejsou na jedno odpoledne. Je to běh na dlouhou trať. Některé věci můžete udělat jednou, ale většinu musíte hlídat průběžně tak, jak web narůstá.

 

Líbil se vám článek? Sdílejte jej prosím: